Μεσογειακή Διατροφή & Χορτοφαγία - Τροφές Για Καλύτερη Υγεία

Most Shared Posts

Μεσογειακή Διατροφή & Χορτοφαγία – Τροφές Για Καλύτερη Υγεία

Μεσογειακή Διατροφή & Χορτοφαγία

Στο σημερινό άρθρο θα μιλήσω για μεσογειακή διατροφή και τη χορτοφαγία και γενικά ποιες είναι οι τροφές για καλύτερη υγεία που πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχουν στο καθημερινό μας διαιτολόγιο. Εάν θέλετε και εσείς να αποκτήσετε καλύτερη υγεία συνεχίστε να διαβάζετε αυτό το άρθρο.

Λοιπόν θέλω να ξεκινήσω αυτό το άρθρο με το να μιλήσω λίγο για τη μεσογειακή διατροφή που αποτέλεσε και αντικείμενο μελέτης πανεπιστημίων, όπως το Harvard. Έχει πλέον αναγνωριστεί από την επιστημονική κοινότητα ότι η Μεσογειακή διατροφή βοηθά στην πρόληψηαλλά και στην έκβαση, πολύπλοκων ασθενειών όπως ο καρκίνος για παράδειγμα ή ο διαβήτης.

Πλέον τα οφέλη της Μεσογειακής διατροφής είναι αδιαφιμσβήτητα, αλλά το ερώτημα είναι άλλο. Κατά πόσο πιστεύτετε πως οι Έλληνες αυτή τη στιγμή ακολουθούν τα πρότυπα μιας Μεσογειακής διατροφής;

Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα πρέπει πρώτα να δούμε τι εννοούμε με τη φράση πρότυπη μεσογειακή διατροφή.

Πρότυπη Μεσογειακή Διατροφή

  1. Άφθονες φυτικές ίνες. (Φρούτα, Λαχανικά, Δημητριακά, Όσπρια, Ξηροί Καρποί)
  2. Γαλακτοκομικά προϊόντα. (κυρίως Φέτα και Γιαούρτι)
  3. Ψάρια σε μέτριες ποσότητες
  4. Πουλερικά σε μικρές ποσότητες
  5. Κόκκινο κρέας το πολύ 2 φορές το μήνα
  6. Ελαιόλαδο ως κύρια πηγή λίπους
  7. Ελάχιστο έως καθόλου επεξεργασμένα τρόφιμα

Είστε ακόμα εδώ; Γεια σας φίλοι μου είμαι ο Λευτέρης Χατζηϊερεμίας και έχω να δηλώσω ότι :

“Ο Έλληνας μόνο Μεσογειακή Διατροφή δεν ακολουθεί τα τελευταία χρόνια.” – Terry Hatziieremias

Κατ’αρχάς να πω ότι δεν είναι του μυαλού μου προφανώς. Η UNESCO έχει βάλει την πρότυπη πυραμίδα μεσογειακής διατροφής στην πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας. Είναι τόσο σημαντικά τα παραπάνω 7 σημεία δηλαδή.

Παρατηρήσατε όμως κάτι στο παραπάνω μοντέλο;

Είδατε τα ποσά σε κατανάλωση κρέατος του μοντέλου; 5. Κόκκινο κρέας το πολύ 2 φορές το μήνα.

Εγώ νομίζω και από τις ερωτήσεις που κάνω συνεχώς ότι οι άνθρωποι καταναλώνουν κόκκινο κρέας δυο φορές την εβδομάδα και όχι δυο φορές το μήνα. Το ψάρι που θα μπορούσε να ήταν δυο φορές την εβδομάδα το έχουν αλλάξει σε δυο φορές το μήνα και στη θέση του έχουν βάλει το κόκκινο κρέας και το κοτόπουλο.

Επειδή ενδιαφέρομαι ιδιαίτερα για θέματα διατροφής πείτε μου στα σχόλια από κάτω εσείς πόσες φορές τρώτε αγελάδα την εβδομάδα; Να πω ότι εγώ κρέας θηλαστικών και πουλερικών δε χρησιμοποιώ στη διατροφή μου και μέχρι στιγμής είμαι πολύ καλά.

(Αν ποτέ ξεκινήσω πάλι να τρώω κρέας που δε νομίζω να είστε σίγουροι πως θα γράψω άρθρο!)

Χορτοφαγία

Η χορτοφαγία είναι στάση ζωής και όχι συμπεριφορά. Στα πολύ χαμηλά νοητικά επίπεδα γίνεται συμπεριφορά καθώς οι άνθρωποι χωρίς να καταλαβαίνουν γιατί κάνουν ό,τι κάνουν και από αντίδραση σε κάποιο ερέθισμα ή ακόμα και από μόδα, γίνονται χορτοφάγοι.

Τροφές για καλύτερη υγεία - ΧορτοφαγίαΕκεί είναι βέβαια που εγώ αντιτίθεμαι και λέω ότι πάντα παίζει σημαντικό ρόλο η προοπτική του γιατί κάνεις ό,τι κάνεις. Γι’αυτό και ποτέ δεν θα πω σε κάποιον που δε ξέρω το γνωστικό του επίπεδο να γίνει χορτοφάγος. Γενικά το θέμα της χορτοφαγίας είναι λεπτό καθώς διακυβεύεται η προσωπική υγεία του καθενός.

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά όμως.

Ποιος θεωρείται χορτοφάγος σε πρώτο επίπεδο;

Η χορτοφαγία έχει πολλές κατηγορίες:

Υπάρχουν οι αυστηροί χορτοφάγοι (Vegans) οι οποίοι δεν καταναλώνουν ούτε τα παράγωγα των ζώων. Πάσης φύσεως γαλακτοκομικά προϊόντα απαγορεύονται καθώς και ψάρια και αυγά ακόμα και μέλι!

Έπειτα υπάρχουν οι Αυγο – χορτοφάγοι. Καταναλώνουν αυγά αλλά όχι γαλακτοκομικά ή ψάρια. Έχουμε τους γαλακτο/αυγο/θαλασσινο χορτοφάγους οι οποίοι τρώνε τα πάντα εκτός κρέατος και για να μη σας κουράζω για κάθε έναν τύπο υπάρχει και μια αντίστοιχη κατηγορία.

Το βασικό παιχνίδι παίζεται ανάμεσα στα παράγωγα κρέατος, τα ψάρια, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά και προφανώς το κοινό τους στοιχείο είναι ότι δεν καταναλώνουν κρέας. Βέβαια υπάρχουν και αυτοί που τρώνε μόνο φρούτα αλλά επειδή δε θεωρώ πως είναι υγιεινό αυτό δε θα το βάλω στο άρθρο μου.

Η επόμενη καλή ερώτηση είναι: Είναι η χορτοφαγία θεμιτή για την υγεία;

Η χορτοφαγία σε σχέση με την υγεία.

Στην επίσημη κοινή θέση του Αμερικανικού και Καναδικού Συλλόγου Διαιτολόγων, δηλώνεται απερίφραστα ότι μία σωστά σχεδιασμένη χορτοφαγική δίαιτα (συμπεριλαμβανομένης και της αυστηρής χορτοφαγίας) είναι υγιεινή, διατροφικά επαρκής και προσφέρει πλεονεκτήματα υγείας τόσο για την πρόληψη, όσο και την θεραπεία διαφόρων ασθενειών.

Τα αποτελέσματα των ερευνών που έχουν γίνει σε αυτό το χώρο αναφέρουν ότι μια καλά σχεδιασμένη χορτοφαγική δίαιτα μπορεί να καλύψει τις διατροφικές απαιτήσεις σε όλα τα στάδια της ζωής ακόμα και εγκυμοσύνης, θηλασμού, παιδικής,εφηβικής ηλικίας.

Βλέπετε λοιπόν ότι η χορτοφαγία είναι υγιεινή αλλά εμπεριέχεται μέσα το στοιχείο της γνώσης.

Θα πρέπει αυτός που θέλει να ξεκινήσει κάτι τέτοιο να έχει πολύ καλές γνώσεις για τα μακροστοιχεία αλλά και τα μίκροστοιχεία που χρειάζεται το σώμα του. Εγώ για παράδειγμα εδώ και 6 χρόνια διαβάζω άρθρα διατροφής και εκτός από αυτό έχω τελειώσει γεωπόνος. Φυσικά και οι κινήσεις μου να κόψω το κρέας δεν είναι καθόλου τυχαίες αλλά και πάλι έχω επιφυλάξεις.

Και πάντα σκέφτομαι τις ιδιαίτερες ανάγκες μου σε πρωτεΐνη, σίδηρο, ασβέστιο, Β12, φυλλικό, ψευδάργυρο. Ξαναλέω ότι δε θέλω να επηρεάσω κανέναν άνθρωπο και οπωσδήποτε χρειάζεται ο σωστός σχεδιασμός και συνδυασμός τροφών στο διαιτολόγιό αν είναι οι αλλαγές να είναι μόνιμες.

Ποιες είναι οι τροφές για καλύτερη υγεία.

Πολύ απλά, τροφές για καλύτερη υγεία είναι οι τροφές οι οποίες ο άνθρωπος φτιάχτηκε για να καταναλώνει.

Δε θέλω να σας πω κάτι συγκεκριμένο σε αυτό το άρθρο για το ποιες ειδικές τροφές χρησιμοποιώ εγώ ή κάτι τέτοιο, αλλά αυτό που θέλω να θυμάστε είναι ότι όλα αυτά που προέρχονται από τη φύση είναι θεμιτά.

Εάν εσείς βρείτε κανένα δέντρο να δίνει αντί για μήλα burger ελάτε να μου το πείτε και μένα. Στη λαϊκή, πριν λίγο καιρό, αγόρασα μια νέα ποικιλία λωτού. Το λωτόμηλο. Φαντάζομαι ότι μια μέρα οι γεωπόνοι θα βγάλουν και burgerόμηλο. Χαχαχαχα

Τώρα όμως πέρα από την πλάκα να γνωρίζετε ότι οι φυσικές τροφές είναι οι τροφές για καλύτερη υγεία.

Επίλογος

Αυτό που ήθελα να κάνω με αυτό το άρθρο ήταν να σας περάσω την ιδέα του να μην καταναλώνετε πολύ κόκκινο κρέας και χοιρινά. Τα πουλερικά είναι λίγο καλύτερα μιας και δεν είναι θηλαστικά όπως εμείς οι άνθρωποι, αλλά όπως και να χει θεωρώ πως οι Έλληνες έχουν χάσει τελείως το μέτρο.

Οι περισσότεροι είναι τελείως εκτός τροχιάς Μεσογειακής Διατροφής και ούτε που το συνειδητοποιούσαν έως τώρα. Γι’αυτό και θέλω να κάνετε share αυτό το άρθρο για να μπορέσουν να συνειδητοποιηθούν και περισσότερα άτομα, φίλοι σας!

Εκτός αν τους θέλετε να κοιμούνται όρθιους τότε μην κάνετε Share. Χαχαχα

Ξαναλέω ότι δε σας είπα ποτέ να γίνεται χορτοφάγοι ή κάποιον από τους παραπάνω τύπους χορτοφάγων αλλά σας λέω να πειραματιστείτε πριν ξεκινήσετε τουλάχιστον να κρίνετε κάποιον άλλον άνθρωπο θεωρόντας τον χαζό που δεν καταναλώνει κρέας.

Ελπίζω να σας άρεσε το σημερινό μου άρθρο και μη ξεχάσετε να μου πείτε από κάτω εσείς πόσες φορές τρώτε κρέας την εβδομάδα ή το μήνα.

Λοιπόν, εάν σας άρεσε το περιεχόμενο μου και δεν έχετε γραφτεί ακόμα στη λίστα με τα mails. Κάντε μια εγγραφή στο newletter μου ώστε να μη χάνετε τα τελευταία μου άρθρα, βίντεο και γενικότερα ό,τι δημιουργώ.

Τα λέμε στο επόμενο,

Λευτέρης Χατζηιερεμίας aka The Nutrition Expert