Ψυχολογία – Επιτυχία – Marketing

"Οι απόψεις είναι το πιο άχρηστο προιόν που παράγει η ανθρώπινη διάνοια."

- Terry Hatziieremias

Κίνδυνος Υπερπληροφόρησης - Το σύνδρομο Της Υπερπληροφόρησης

Ο κίνδυνος υπερπληροφόρησης και το το σύνδρομο της υπερπληροφόρησης είναι κάτι νέο. Στα παλιά τα χρόνια δεν υπήρχε λόγος να συζητήσει κανείς για την υπερπληροφόρηση γιατί τότε απλά δεν υπήρχαν πληροφορίες.

Τότε ρωτούσες τον Σωκράτη ή τον Αριστοτέλη αν ήσουν αρκετά τυχερός να έχεις πρόσβαση μέσα στις σχολές τους. Τώρα όμως η κατάσταση είναι τελείως διαφορετική!

Αν θέλεις να μάθεις πως να ξεπερνάς το πρόβλημα της υπερπληροφόρησης, συνέχισε να διαβάζεις το άρθρο μου γιατί έχω να σου δώσω δύο-τρεις ιδέες.

Καλωσορίσατε στο Terry Daily το blog μου. Είμαι ο Λευτέρης Χατζηιερεμίας και αυτός εδώ είναι ο χώρος της δημιουργικής μου έκφρασης. Το blog αυτό καλύπτει θέματα όπως, ψυχολογία, προσωπική ανάπτυξη, μάρκετινγκ, ανθρώπινες σχέσεις και άλλα τέτοια ωραία.

Στο σημερινό άρθρο θα μιλήσω λίγο για το τι εστί:

Ο κίνδυνος υπερπληροφόρησης

Η εποχή έχει αλλάξει δραματικά από τα τελευταία 50 χρόνια. Είμαστε μάρτυρες ενός τεράστιου culture shifting που όμοιό του υπήρξε μόνο με την δημιουργία της τηλεοράσεως.

Με τη δύναμη του διαδικτύου μπορώ εγώ, εσύ και ο καθένας, να μοιραστούμε με όλη την ανθρωπότητα τα insights μας και τις φιλοσοφίες μας. Το βρίσκω υπέροχο και θεωρώ πως είμαι πολύ τυχαιρός που ζω τώρα σε αυτήν την εποχή, αλλά ξέρω πως δημιουργούνται παγίδες.

Η πιο βασική παγίδα του νέου συστήματος είναι η πληθώρα της πληροφορίας.

Είναι παγίδα γιατί ο εγκέφαλος μας δεν έχει δημιουργηθεί για να μπορεί να επεξεργάζεται τόσο μεγάλο όγκο πληροφοριών και ερεθισμάτων σε καθημερινή βάση. Η πληθώρα της πληροφορίας δημιουργείται γιατί υπάρχουν πολλά άτομα που έχουν απόψεις για ένα θέμα. Έχω πει όμως ξανά ότι:

“Οι απόψεις είναι το πιο άχρηστο προιόν που παράγει η ανθρώπινη διάνοια.” – Terry Hatziieremias

Επίσης τα άτομα που έχουν απόψεις είναι πολλά και το τι πρεσβεύει ο καθένας τους είναι άγνωστο. Αυτό μπορεί να κάνει τα πράγματα αρκετά επικίνδυνα στο διαδίκτυο. Εμείς ως ακροατές και αναγνώστες μπορεί να νομίζουμε πως ξέρουμε κάποιον το τι όμως έχει στο μυαλό του αυτός ο κάποιος δε μπορεί κανείς να το γνωρίζει.

Το ίδιο συμβαίνει και με μένα έτσι; Βλέπετε τα άρθρα μου εδώ κάθε μέρα, έχουμε μια ευχάριστη επαφή και εδώ και στο κανάλι μου στο YouTube, στο Facebook, στο Twitter, αλλά το τι κουβαλάει το μυαλό μου δε μπορεί να το γνωρίζει κανείς. Ούτε καν οι ίδιοι μου γονείς.

Βέβαια από εμένα δεν κινδυνεύει κανείς γιατί δεν είμαι τέτοιος άνθρωπος αλλά δεν έχει σχέση. Πάντα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί σε οποιαδήποτε πληροφορία. Ακόμα και νόμος της βαρύτητας έχει βρεθεί πως δεν είναι και τόσο νόμος. Μια φορά στο τόσο μεταβάλλεται. Ακόμα και αυτή η συμπαντική σταθερά!

Η δεύτερη παγίδα είναι ότι για χάρην της ποσότητας θυσιάζεται η ποιότητα.

Πλέον για ένα θέμα έχουμε υπερβολικά πολλές πληροφορίες και το κακό είναι ότι κατά βάση αυτές οι πληροφορίες είναι μη ποιοτικές.

Δε θα μπω καν στη διαδικασία να μιλήσω για τηλεόραση και ραδιόφωνα. Τα θεωρώ υπερβολικά ξεπερασμένα μέσα και το λέω δημόσια πως οι πληροφορίες που δίνουν είναι οι χειρότερες δυνατές. Είναι ύπουλες και χειριστικές για να έχουν υψηλά νούμερα τηλεθέασης και να πληρώνονται από τους διαφιμηστές.

Για την ακρίβεια προσπαθούν να ελέγξουν τις ανθρώπινες διάνοιες με το να δίνουν αρνητικές πληροφορίες. Οι αρνητικές πληροφορίες έχουν ενδιαφέρον για τον εγκέφαλο μας γιατί αυτός ο καημένος βαθιά μέσα του φοβάται επειδή ακριβώς θέλει να μας κρατήσει εν ζωή. Εξηγώ το πως λειτουργεί το σύστημα εδώ.

Στο διαδίκτυο δεν είναι καθόλου έτσι τα πράγματα. Παραταύτα πολλές φορές ο άνθρωπος και πάλι δε μπορεί να βρει αυτό που ψάχνει ακριβώς για το λόγο ύπαρξης πολλών πηγών. Σίγουρα με το να κάνει έρευνα θα βρει άκρη αλλά σας πληροφορώ στην εποχή της άμεσης απόλαυσης κανένας δε μπαίνει στη διαδικασία.

Το σύνδρομο της υπερπληροφόρησης

υπερπληροφόρησηΤα τελευταία χρόνια έχει ανακαλυφθεί μια νέα ασθένεια η οποία ονομάστηκε «το σύνδρομο της υπερπληροφόρησης». Οι έρευνες που έγιναν κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η συγκεκριμένη ασθένεια σχετίζεται άμεσα με τον κατακλυσμό πληροφοριών του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Αυτή η υπερπληθώρα πληροφοριών πολλές φορές λειτουργεί εθιστικά και κάνει τον εγκέφαλο μας να ζητά νέες πληροφορίες όπως το σώμα ζητά το νερό και το φαγητό. Κάθε φορά που ο άνθρωπος βρίσκεται στο feed των social media και βλέπει τα νέα ο εγκέφαλος του εκκρίνει ορμόνες και πιο συγκεκριμένα ενδορφίνες.

Το διαφορετικό όνομα των ενδορφινών είναι, ορμόνη της χαράς.

Όταν μπήκα στη διαδικασία της προσωπικής μου ανάπτυξης σίγουρα το έπαθα αυτό. Θυμάμαι τον εαυτό εαυτό μου να δίνει πολλά χρήματα για βιβλία και διαδικτυακά προγράμματα. Ακόμα και τώρα το κάνω, βέβαια πολύ πιο συνειδητά!

Επίλογος

Θεωρώ πως ο άνθρωπος σίγουρα θα εθιστεί με κάτι κάποια στιγμή της ζωής του. Αυτό το κάτι ας είναι η θετική υπερπληροφόρηση και όχι η αρνητική των media.

Ο κίνδυνος της υπερπληροφόρησης είναι υπαρκτός στις μέρες μας και δεν πρέπει να αγνοούμε. Γενικά όμως αυτό που είναι πιο επικίνδυνο είναι η αρνητική πληροφορία και το χειρότερο απ’όλα είναι η άγνοια. Τουλάχιστον με την υπερπληροφόρηση εξαλέιφεται ως έναν βαθμό η άγνοια.

Κάτι τελευταίο! Εμένα ο εγκέφαλος μου είναι εθισμένος στην καλή πληροφόρηση και δεν το αλλάζω με τίποτα αυτόν τον εθισμό!

Λοιπόν αυτά είχα να πω για το θέμα της υπερπληροφόρησης. Ελπίζω να σας άρεσε και να σας βοήθησε το σημερινό μου άρθρο. Αν όντως έγινε έτσι παρακαλώ κάντε μια κοινοποίηση στα social media ώστε να το δουν οι φίλοι σας από το feed τους και να εθιστούν περισσότερο στην πλατφόρμα του Facebook.

Την μεγάλη πίτα πάντα τα μεγάλα ψάρια την παίρνουν!

Αν έχετε απορίες παρακαλώ από κάτω στα σχόλια! Μετά από αυτό το άρθρο προτείνω να δείτε το άρθρο μου για τον προγραμματισμό του εγκεφάλου!

Τέλος αν σας αρέσει το περιεχόμενο μου, γραφτείτε στη λίστα με τα mail ώστε να σας το στέλνω με τη μία στο inbox σας.

Τα λέμε στο επόμενο,

Λευτέρης Χατζηιερεμίας