Most Shared Posts

Η Επιστήμη Πίσω Από Τον Ύπνο – Βραδινός Ύπνος Και Εγκεφαλική Υγεία

Επιστήμη Πίσω Από Τον Ύπνο - Εγκέφαλος

Εάν θέλεις να μάθεις για την επιστήμη πίσω από τον ύπνο και πως ο βραδινός ύπνος βοηθά την εγκεφαλική υγεία και τον εγκέφαλο σου, τότε είσαι στο σωστό μέρος γιατί σήμερα θα σου δείξω όλα τα επιστημονικά στοιχεία που βρήκα στην έρευνα μου για τον ύπνο. Οπότε συνέχισε να διαβάζεις το άρθρο μου!

Καλώς ορίσατε το blog μου το Terry Daily. Είμαι ο Λευτέρης Χατζηιερεμίας και βρισκόσαστε στο σωστό μέρος για να πάρετε καλές πληροφορίες σε θέματα προσωπικής ανάπτυξης, ψυχολογίας, μάρκετινγκ, φυσιολογίας κ.α.

Στο σημερινό άρθρο θα μιλήσω για ένα πολύ σημαντικό θέμα που σχετίζεται με τη φυσιολογία, τη ψυχολογία και την εγκεφαλική υγεία. ( Είναι πλέον γνωστό πως είναι αλληλένδετα! )

Θα αναλύσω το θέμα του ύπνου υπό την προοπτική της εγκεφαλικής υγείας και θα παραθέσω κάποια στοιχεία σχετικά με την επιστήμη πίσω από τον ύπνο καθώς επίσης και το τι μας δίνει ένας καλός βραδινός ύπνος.

Η Επιστήμη Πίσω Από Τον Ύπνο

Ο ύπνος είναι ένα από τα πιο παράξενα πράγματα που κάνει ο άνθρωπος κατά τη διάρκεια της ζωής του. Ο μέσος άνθρωπος ξοδεύει το ένα τρίτο του χρόνου που του έχει δοθεί στη Γη στο κρεβάτι του χωρίς καθόλου συνείδηση.

Κατά τον ύπνο, περνάμε από μια συνειδητή κατάσταση γεμάτο ζωή και ενεργητικότητα, σε μια ασυνείδητη κατάσταση ηρεμίας και ησυχίας. Είναι λες και μεταφερόμαστε σε έναν τελείως διαφορετικό κόσμο.

Όμως, τι ακριβώς είναι ο ύπνος και ποιος είναι ο λόγος ύπαρξης του έως και πριν από δέκα έτη δε γνωρίζαμε. Ακόμα και σήμερα τον ακριβή λόγο του γιατί δεν τον ξέρουμε. Έχουμε όμως στοιχεία επιστημονικά που δείχνουν πως ακριβώς ο ύπνος εξυπηρετεί την ανθρώπινη φυσιολογία.

Βραδινός Ύπνος Και Εγκεφαλική Υγεία

Ο ύπνος έχει αρκετούς λόγους ύπαρξης για το ανθρώπινο σώμα και το μυαλό. Παρακάτω θα δούμε τους σημαντικότερους λόγους στο πως ο ύπνος επηρεάζει τη φυσιολογία μας και την εγκεφαλική υγεία.

1. Κάθαρση τοξινών και αποβλήτων.

Πρέπει αρχικά να καταλάβουμε πως ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει διαφορετική λειτουργία όταν κοιμόμαστε και διαφορετική όταν είμαστε στη συνειδητή κατάσταση.

Όταν βρισκόμαστε στην κατάσταση του ύπνου το glymphatic system βρίσκεται σε ενεργή κατάσταση. (Δεν γνωρίζω αν υπάρχει Ελληνική μετάφραση και επειδή θέλω να είμαι ακριβής το αφήνω Αγγλικά, όποιος  όμως ξέρει παρακαλώ στα σχόλια από κάτω να το επισημάνει!)

Το glymphatic system είναι ένα σύστημα που βοηθάει στην κάθαρση τοξινών στον άνθρωπο. Λειτουργεί σαν ένα απορριμματοφόρο των νεύρων απομακρύνοντας τοξικά υποπροϊόντα που δημιουργούνται όταν είμαστε ξύπνιοι, σύμφωνα με τη δόκτωρ Maiken Nedergaard, συνδιευθύντρια του Κέντρου Μεταφραστικής Νευροιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Rochester.

Αυτό σημαίνει πως έχουμε ένα σύστημα καθαρισμού που σχεδόν σταματά όταν είμαστε ξύπνιοι, και ξεκινά μόλις κοιμηθούμε.

Ακόμη, οι ερευνητές ανακάλυψαν πως κατά την διάρκεια του ύπνου τα εγκεφαλικά κύτταρα συστέλλονται μεγαλώνοντας το διάστημα ανάμεσα στα κύτταρα περί το 60%, επιτρέποντας έτσι στο νωτιαίο υγρό, να καθαρίσει ελεύθερα μέσα από τον εγκεφαλικό ιστό.

«Αυτή η έρευνα μας δείχνει ότι όντως ο εγκέφαλος έχει διαφορετικά λειτουργικά στάδια όταν κοιμόμαστε κι όταν είμαστε ξύπνιοι», λέει η Nedergaard.

Υπάρχει μια ακόμη πολύ σημαντική συσχέτιση που κάνει η Nedergaard ανάμεσα στον ύπνο και σε μια πρωτείνη που αποβάλλει ο εγκέφαλος μας κατά τη διάρκεια του ύπνου. Την αμυλοειδής-βήτα πρωτεΐνη, η οποία συσσωρεύεται σε μορφή πλάκας στους εγκεφάλους των ασθενών με Alzheimer.

«Η εμφάνιση χαμηλών επιπέδων αμυλοειδούς-βήτα πρωτεΐνης κατά την διάρκεια του ύπνου μπορεί να είναι το αποτέλεσμα τόσο της χαμηλής παραγωγής της όσο και του μηχανισμού καθαρισμού της», υποστηρίζει η δόκτωρ.

2. Ο ύπνος κάνει καλό στη μακροπρόθεσμη μνήμη.

Ο ύπνος βοηθάει στη μνήμη αυτό είναι γνωστό. Αντίστοιχα γνωρίζουμε πως άτομα που έχουν έλλειψη σε βραδινό ύπνο έχουν αδύναμη μνήμη και μακροπρόθεσμα αυξάνεται η πιθανότητα σε Alzheimer. Αυτό που δε γνωρίζαμε όμως έως τώρα ήταν το πως και το γιατί συμβαίνει κάτι τέτοιο. (Αν γνωρίζεται αγγλικά διαβάστε αυτό το paper)

Πρέπει να κατανοήσουμε το πως λειτουργεί η μνήμη. Για κάθε τι που ο άνθρωπος έχε βιώσει υπάρχει και ένας νευρώνας μέσα στον εγκέφαλο που έχει καταγράψει την εμπειρία αυτήν. Οι νευρώνες γενικά μέσα στον εγκέφαλο του ανθρώπου είναι πάνω από 10 δισεκατομμύρια και έχουν διαφορετικό πάχος μεταξύ τους.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι δύο επόμενοι παράγραφοι δεν έχουν ανακαλυφθεί επιστημονικά ή δε γνωρίζω αν έχουν. Είναι καθαρά η δική μου αντίληψη, εμπειρία και προοπτική στο θέμα.

Εφόσον είπα αυτό άρα ας ξεκινήσουμε..

Θεωρώ πως κάθε φορά που ο άνθρωπος σκέφτεται κάτι, ενδυναμώνει και τους αντίστοιχους νευρώνες μέσα στον εγκέφαλο του. Το πρόβλημα είναι πως ο άνθρωπος μπορεί να σκεφτεί μόνο ένα πράγμα τη φορά. Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι η σκέψη είναι προιόν του υποσυνείδητου νου και όχι του συνειδητού.

“Η σκέψη είναι προιόν του υποσυνείδητου νου και όχι του συνειδητού.” – Terry Hatziieremias

Άρα ενδυναμώνονται οι συγκεκριμένοι νευρώνες, αυξάνεται το πάχος τους και το υποσυνείδητο γίνεται ακόμα πιο ισχυρό παραγκονίζοντας τελείως τον συνειδητό νου.

Σε αυτήν τη θεωρία ήρθα όταν λιποθύμισα τη χρονιά που δούλευα νύχτα. Δούλευα για έναν περίπου χρόνο νύχτα ως barman στη Θεσσαλονίκη. Μετά από 9 μήνες σκληρής δουλειάς λιποθύμισα και έπαθα υπερκόπωση.

Βγήκα τελείως εκτός του συστήματος της νύχτας και γνώρισα για πρώτη φορά τι θα πει να μην έχεις μνήμη. Πολύ συχνά ξεχνούσα που είχα βάλει το αμάξι μου. Είχε μέρες που αργούσα στα ραντεβού μου γιατί έψαχνα να βρω το αυτοκίνητο! 20 – 30 χαμένα λεπτά..

Το δικό μου ταξίδι λέει πως η έλλειψη ύπνου όντως αποδυναμώνει τους νευρώνες μέσα στον εγκέφαλο μας. Το ενδιαφέρον στην περίπτωση μου είναι το τι ακολούθησε μετά της περιόδου της νύχτας και πως χωρίς να το καταλάβω, επαναπρογραμμάτισα σωστά τον εγκέφαλο μου και ήρθα εδώ που είμαι σήμερα!

Δε θέλω όμως να χαλάσω το άρθρο με τις ιστορίες μου γι’αυτό συνεχίζω με το επόμενο.

Βραδινός Ύπνος Και Εγκεφαλική Υγεία

3. Ο ύπνος επηρεάζει τον ανθρώπινο μεταβολισμό.

Έρευνες δείξαν πως όταν κοιμόμαστε αντί για 9 ώρες 6.5, λιγότερη καύση ενέργειας προέρχεται απο το μακροστοιχείο του λίπους. Αυτό σημαίνει ότι ξοδεύουμε περισσότερη ενέργεια που προέρχεται από τα άλλα δύο μακροστοιχεία. Που είναι οι υδατάνθρακες και οι πρωτείνες. Όταν όμως συμβαίνει κάτι τέτοιο για μεγάλο χρονικό διάστημα ο άνθρωπος χάνει μυικό ιστό και αποθηκεύει περισσότερο λίπος στο σώμα του.

Εκτός από αυτό, η ανεπάρκεια σε ύπνο ή ο ακανόνιστος κύκλος ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε αναισθησία στην ινσουλίνη και μεταβολικό σύνδρομο και έτσι αυξάνεται η πιθανότητα για διαβήτη και έμφραγμα.

Επίλογος

Ο ύπνος είναι ευεργετικός για τη διατήρηση της σωματικής υγείας και εγκεφαλικής υγεία αλλά, ακόμα και αυτό είναι σχετικό. Γενικά το θέμα του ύπνου είναι μυστήριο και πιστεύω πως δεν είναι το ίδιο για όλους τους ανθρώπους. Κατά βάση όμως όλοι πρέπει να κοιμόμαστε αρκετές ώρες!

Δε θα εμβαθύνω άλλο γιατί λειτουργώ τελείως διαφορετικά και δε θέλω να επηρεάσω με τις απόψεις μου. Απλά θέλω να πω πως ο Lebron James και ο Federer κοιμούνται 12 ώρες τη νύχτα. Από τις 9 έως τις 9! Δε ξέρω αν τους κάνει καλό αλλά ξέρω πως αυτή είναι η πεπατημένη οδός.

Αντίστοιχα όμως, κάποιος μένει ξάγρυπνος για να βγάλει λεφτά, ή για να πίνει ποτά, ή για να διασκεδάζει, ή για όλα αυτά που κάνουν κατά βάση οι ξάγρυπνοι. Εκεί εγώ είμαι αντίθετος. Το θεωρώ τελείως λάθος και ξέρω πολύ καλά πως η εγκεφαλική υγεία θα επηρεαστεί.

Σας το λέω γιατί έχω περάσει από αυτή τη φάση. Έχω ευγνωμοσύνη αλλά δε θα επέλεγα να ξαναπάω.

Οι ώρες της μέρας δεν είναι καθόλου ίδιες με τις ώρες τις νύχτας.

Αν σας άρεσε το άρθρο μου τότε σίγουρα θα σας αρέσουν και όλα τα υπόλοιπα που έχω γράψει και θα γράψω. Γι’αυτό προτείνω να βάλετε το email σας από κάτω και να γραφτείτε στη λίστα μου. Εκεί δίνω πρώτα απ’όλους το καλύτερο μου περιεχόμενο και είναι ο μόνος τρόπος το περιεχόμενο μου να φτάσει εγγυημένα σε εσάς.

Εάν έχετε κάποιο σχόλιο ή κάτι να προσθέσετε παρακαλώ από κάτω! Μη φοβάστε δε θα σας δαγκώσει κανείς..

Τέλος να ανακοινώσω πως αύριο θα βγάλω το νέο μου επεισόδιο στο κανάλι μου στο YouTube. Να πω και ένα ευχαριστώ σε όσους κάνατε εγγραφή στο κανάλι! Σιγά σιγά ανεβαίνει και είναι καλό για τη ψυχολογία μου αυτό!

Τα λέμε αύριο,

Λευτέρης Χατζηιερεμίας